ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ УЧИТЕЛІВ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2616-3241.2019.1.07Ключові слова:
лідерство, лідерський потенціал, лідерські якості вчителя початкової школи, освітнє середовище, супровід розвитку лідерських якостей, модернізація системи освітиАнотація
У статі схарактеризовано погляд на проблему розвитку лідерських якостей вчителів початкової школи крізь призму сучасних реформаційних процесів у галузі освіти. Розкрито ключові складові розуміння лідерства, його зміст і структуру, погляди вітчизняних і зарубіжних учених на класифікацію якостей ефективного вчителя-лідера, вивчено погляди сучасних педагогів, окремі складові їхнього лідерського потенціалу. Виявлено наявність розбіжностей між суб'єктивними уявленнями про лідерські якості й об'єктивним станом їх сформованості у вчителів. Визначено психолого-педагогічні засади розвитку лідерських якостей вчителів початкової школи. Зроблено висновок про необхідність прогнозування, проектування, моделювання супроводу розвитку лідерських якостей вчителів в освітньому середовищі початкової школи. Наголошено на доцільності використання з цією метою прогресивних педагогічних і сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, потенціалу неформальної та інформальної освіти.
Посилання
Аспанова, Г. (2018) Развитие лидерских способностей у младших школьников. Дис., соиск. степени доктора философии: специальность 6D010200. Педагогика и методика начального образования. Алматы, 160 с.
Білінська, О. О., & Черпак, М. В. (2016) Феномен лідерства у зарубіжній та вітчизняній психології. Актуальні проблеми психології. Т. 10. К.: С. 36 – 47.
Критсонис, В. А. (1997) Психология лидерства в образовательных учреждениях. Лидерство. Психологические проблемы в бизнесе: По материалам американских исследований. Ред.-сост. К. Ковальски, Дж. Кенджеми. Дубна, С. 155 – 164.
Максименко, С. Д. (2014) Лідерство як функція професійної психологічної компетентності особистості. Проблеми сучасної психології. Вип. 24. К.: С. 7 – 16.
Мараховська, Н. В. (2007) Лідерська позиція майбутнього вчителя початкових класів як складова професійної компетенції. Педагогічні науки: збірник наукових праць. Вип.45. Редкол.: Є. С. Барбіна, В. Л. Федяєва, В. В. Кузьменко [та ін.]. Херсон: Вид-во ХДУ. С. 300 – 303.
Мараховська, Н. В. (2009) Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу. Автореф. дис. наук. cтупеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Харків, 22 с.
Пономаренко, О. В. (2013) Проблема лідерських якостей вчителя в дослідженнях вітчизняних учених. Педагогічна освіта: теорія і практика. Вип. 15. К.: С. 263 – 268.
Романовський, О. Г., & Бабаєв, В. М., Пономарьов, О. С. (2000) Проблеми формування особистості лідера. Харків: Майдан, 190 с.
Савицька, І. М. (2016) До питання формування лідерських якостей майбутніх вчителів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Чернігів. Вип. 140. С. 180 – 183.
Салимуллина, Е. В. (2017) Лидерские качества учителя как фактор успешной профессиональной деятельности. Современные исследования социальных проблем. Красноярск. Том. 8. №2-2. С. 198 – 202.
Семченко, Н.О. (2005) Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у позааудиторній діяльності. Автореф. дис. наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Харків, 23 с.
Тюмасева, З. И. (2006) Экология, образовательная среда и модернизация образования: Монография. Челябинск: Изд-во Челябинского государственного педагогического университета, 322 с.
Уманский, А. Л. (2004) Педагогическое сопровождение детского лидерства. Дис. доктора педагогических наук: специальность 13.00.01. Общая педагогика, история педагогики и образования. Кострома, 318 c.
Хмизова, О. В. (2007) Формування лідерської позиції у майбутніх учителів початкових класів як складова їх професійної компетентності. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Вип. 44. Херсон: Видавництво ХДУ. С. 316 – 320.
Шалагинова, Я. В. (2007) Психология лидерства. СПб.:Речь, 494 с.
Яничева, В. Г. (2013) Образовательная среда – пространство социализации и индивидуализации. Петербургский психологический журнал. СПб. №5. С. 1 – 23.
Bass, B. M., & Stogdill, R. M. (1990) Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. New York: Free Press; London: Collier Macmillan, 1182 p.
Cemaloğlu, N., & Duran, A. (2018) Teacher Leadership Perceptions in Turkish Culture: A Qualitative Analysis. Journal of Education and Training Studies. Vol. 6, No. 11a. Turkey. P. 45 – 59.
Lumpkin, A., & Claxton, H., Wil-son, A. (2014) Key characteristics of teacher leaders in schools. Administrative Issues Journal. Vol. 4: Iss. 2, Article 8. P. 59 – 67.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.