ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ УЧИТЕЛІВ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Alla Kolomiiets Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0003-0536-0147
  • Lesia Kolomiiets Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Україна https://orcid.org/0000-0002-1309-5761

DOI:

https://doi.org/10.20998/2616-3241.2019.1.07

Ключові слова:

лідерство, лідерський потенціал, лідерські якості вчителя початкової школи, освітнє середовище, супровід розвитку лідерських якостей, модернізація системи освіти

Анотація

У статі схарактеризовано погляд на проблему розвитку лідерських якостей вчителів початкової школи крізь призму сучасних реформаційних процесів у галузі освіти. Розкрито ключові складові розуміння лідерства, його зміст і структуру, погляди вітчизняних і зарубіжних учених на класифікацію якостей ефективного вчи­теля-лідера, вивчено погляди сучасних педагогів, окремі складові їхнього лідерського потенціалу. Виявлено наявність розбіжностей між суб'єктивними уявленнями про лі­дерські якості й об'єктивним станом їх сформованості у вчителів. Визначено психо­лого-педагогічні засади розвитку лідерських якостей вчителів початкової школи. Зроб­лено висновок про необхідність прогнозування, проектування, моделювання супроводу розвитку лідерських якостей вчителів в освітньому середовищі початкової школи. На­голошено на доцільності використання з цією метою прогресивних педагогічних і су­часних інформаційно-комунікаційних технологій, потенціалу неформальної та інфор­мальної освіти.

Біографії авторів

Alla Kolomiiets, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

доктор педагогічних наук, професор, проректор з наукової роботи Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського; Вінниця, Україна

Lesia Kolomiiets, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології та соціальної роботи Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського; Вінниця, Україна

Посилання

Аспанова, Г. (2018) Развитие лидерских способностей у младших школьников. Дис., соиск. степени доктора философии: специальность 6D010200. Педагогика и методика начального образования. Алматы, 160 с.

Білінська, О. О., & Черпак, М. В. (2016) Феномен лідерства у зарубіжній та вітчизняній психології. Актуальні проблеми психології. Т. 10. К.: С. 36 – 47.

Критсонис, В. А. (1997) Психология лидерства в образовательных учреждениях. Лидерство. Психологические проблемы в бизнесе: По материалам американских исследований. Ред.-сост. К. Ковальски, Дж. Кенджеми. Дубна, С. 155 – 164.

Максименко, С. Д. (2014) Лідерство як функція професійної психологічної компетентності особистості. Проблеми сучасної психології. Вип. 24. К.: С. 7 – 16.

Мараховська, Н. В. (2007) Лідерська позиція майбутнього вчителя початкових класів як складова професійної компетенції. Педагогічні науки: збірник наукових праць. Вип.45. Редкол.: Є. С. Барбіна, В. Л. Федяєва, В. В. Кузьменко [та ін.]. Херсон: Вид-во ХДУ. С. 300 – 303.

Мараховська, Н. В. (2009) Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу. Автореф. дис. наук. cтупеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Харків, 22 с.

Пономаренко, О. В. (2013) Проблема лідерських якостей вчителя в дослідженнях вітчизняних учених. Педагогічна освіта: теорія і практика. Вип. 15. К.: С. 263 – 268.

Романовський, О. Г., & Бабаєв, В. М., Пономарьов, О. С. (2000) Проблеми формування особистості лідера. Харків: Майдан, 190 с.

Савицька, І. М. (2016) До питання формування лідерських якостей майбутніх вчителів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Чернігів. Вип. 140. С. 180 – 183.

Салимуллина, Е. В. (2017) Лидерские качества учителя как фактор успешной профессиональной деятельности. Современные исследования социальных проблем. Красноярск. Том. 8. №2-2. С. 198 – 202.

Семченко, Н.О. (2005) Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у позааудиторній діяльності. Автореф. дис. наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Харків, 23 с.

Тюмасева, З. И. (2006) Экология, образовательная среда и модернизация образования: Монография. Челябинск: Изд-во Челябинского государственного педагогического университета, 322 с.

Уманский, А. Л. (2004) Педагогическое сопровождение детского лидерства. Дис. доктора педагогических наук: специальность 13.00.01. Общая педагогика, история педагогики и образования. Кострома, 318 c.

Хмизова, О. В. (2007) Формування лідерської позиції у майбутніх учителів початкових класів як складова їх професійної компетентності. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Вип. 44. Херсон: Видавництво ХДУ. С. 316 – 320.

Шалагинова, Я. В. (2007) Психология лидерства. СПб.:Речь, 494 с.

Яничева, В. Г. (2013) Образовательная среда – пространство социализации и индивидуализации. Петербургский психологический журнал. СПб. №5. С. 1 – 23.

Bass, B. M., & Stogdill, R. M. (1990) Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. New York: Free Press; London: Collier Macmillan, 1182 p.

Cemaloğlu, N., & Duran, A. (2018) Teacher Leadership Perceptions in Turkish Culture: A Qualitative Analysis. Journal of Education and Training Studies. Vol. 6, No. 11a. Turkey. P. 45 – 59.

Lumpkin, A., & Claxton, H., Wil-son, A. (2014) Key characteristics of teacher leaders in schools. Administrative Issues Journal. Vol. 4: Iss. 2, Article 8. P. 59 – 67.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-21

Як цитувати

Kolomiiets, A., & Kolomiiets, L. (2019). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ УЧИТЕЛІВ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Лідер. Еліта. Суспільство, (1), 91–106. https://doi.org/10.20998/2616-3241.2019.1.07

Номер

Розділ

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ І СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ ЛІДЕРСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ