СУЧАСНІ ЗАРУБІЖНІ ПІДХОДИ ДО РОЗУМІННЯ ЛІДЕРСТВА І ВИХОВАННЯ ЛІДЕРІВ

Автор(и)

  • Vasyl Haluziak Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7223-3821
  • Olga Akimova Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6988-6258
  • Ievgen Gromov Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0234-606X

DOI:

https://doi.org/10.20998/2616-3241.2019.1.03

Ключові слова:

лідер, лідерство, теорії лідерства, зарубіжні моделі виховання лідерів, нормативно-адаптивна модель, особистісно-розвивальна модель

Анотація

Розглянуті сучасні зарубіжні підходи до розуміння лідерства та ви­ховання лідерів. З’ясовано, що у сучасній зарубіжній організаційній психології все більшої популярності набувають прогресивні моделі лідерства, які приходять на зміну традиційним центрованим на лідері підходам. Наявність різних поглядів на сутність і призначення лідерства зумовлює існування множинності підходів до виховання лідерів. Виокремлено дві моделі підготовки лідерів – нормативно-адаптивну і особистісно-розвивальну, які відрізняються за своїми зав­даннями і способами реалізації. Кожна модель має свої переваги та обмеження і за певних умов може виявитися ефективною. Загальна стратегія має полягати у тому, щоб з урахуванням конкретних обставин знаходити оптимальний баланс нормативно-адаптивної і особистісно-розвивальної моделей, що зробить можливою виховання лідерів нового покоління, здатних не просто керувати підлеглими, а сприяти їх особистісному зростанню, об'єднувати їх навколо спільної мети і надихати на здійснення позитивних змін у суспільстві.

Біографії авторів

Vasyl Haluziak, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат психологічних наук, доцент, професор кафедри педагогіки і професійної освіти Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського; Вінниця, Україна

Olga Akimova, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки і професійної освіти, Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського; Вінниця, Україна

Ievgen Gromov, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри педагогіки і професійної освіти Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського; Вінниця, Україна

Посилання

Айнутдинова, И. Н. (2004) Студенческие клубы учащейся молодежи в США как фактор их социального воспитания: автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. пед. наук; спец. 13.00.01.Общая педагогика, история педагогики и образования. Казань. 24 с.

Кузнецова, И. А. (2006) Зарубежный опыт как основа технологии эффективного формирования управлен-ческой культуры студентов – будущих педагогов: автореф. дисс. на соискание учен.степени канд. пед. наук; спец. 13.00.01. Общая педагогика, история педагогики и образования. Ижевск. 20 с.

Миськів, І. С. (2009) Розвиток шкільного лідерства у Великій Британії: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук;спец. 13.00.01. Загальна педагогіка та історія педагогіки. Дрогобич. 20 с.

Панфилова, Е. А. (2012) Индустриальная и постиндустриальная парадигмы воспитания лидеров в педагогике США: автореф. дисс. на соискание учен.степени канд. пед. наук; спец. 13.00.01. Общая педагогика, история педагогики и образования. Смоленск. 24 с.

Пономаренко, О. В. (2012) Проблема формування лідерських якостей у педагогічній освіті США: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук; спец. 13.00.01. Загальна педагогіка та історія педагогіки. Чернігів. 20 с.

Сайкина, Е.И. (2004) Современные концепции и тенденции развития лидерских качеств студентов в вузах США: автореф. дисс. на соискание учен.степени канд. пед. наук; спец. 13.00.01. Общая педагогика, история педагогики и образования. Казань. 24 с.

Argyris, C. (1985) Strategy, Change and Defensive Routines. MA: Pitman. 386 p.

Argyris, C. (1993) Education for leading-learning. Organizational Dynamics. Vol. 21. № 3. P. 5–17.

Bass, В. М. (1990) From transcendent to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics, №3, 19 – 31.

Bruner, J. (1996) The Culture of Education. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. 224 p.

Burns, J. M. (1978) Leadership. New York: Harper & Row. 530 p.

Carneiro, P. R. (2000) The Quest for a New Learning Paradigm.

Unicorn: Journal of the Australian College of Education. № 26 (3). P. 26–33.

Daft, R. L. (2007) The leadership experience. Cincinnati, Ohio: South-Western College Pub. 528 p.

Day, D., & Gronn, P. C., Salas, E. (2004) Leadership capacity in teams. The Leadership Quarterly. № 15 (6). P. 857–880.

Greenleaf, R. K. (1997) The servant as leader. In R. P. Vecchio (Ed.), Leadership: Understanding the dynamics of power and influence in organizations.Notre Dame, IN, US: University of Notre Dame Press. Pp. 429 – 438.

Gronn, P. C. (2003) The New Work of Educational Leaders: Changing Leadership Practice in an Era of School Reform. London: Paul Chapman Publishing. 176 p.

Heifetz, R. A., & Linsky, M., Grashow, A. (2009) The Practice of Adaptive Leadership: Tools and Tactics for Changing Your Organization and the World. Boston. Massachusetts: Harvard Business Press. 352 p.

Klagge, J. (1996) Defining, discovering and developing personal leadership in organizations. Leadership and organization development journal. Vol. 17. № 5. P. 38 – 45.

Komives, S. R., & Lucas, N., McMahon, T. R. (2013) Exploring leadership: for college students who want to make a difference (3rd ed.). San Francisco: John Wiley & Sons. 608p.

Manz, Ch. C., & Sims, H. P. (2001) The New Superleadership: Leading Others to Lead Themselves. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers 272 p.

Northouse, P. G. (2013) Leadership: theory and practice (6th ed.). Thousand Oaks, CA, US, Sage Publications, Inc. 485 p.

Pawar, B. S., & Eastman, K. K. (1997) The nature and implications of contextual influences on transformational leadership: A conceptual examination. Academy of Management Review, 22

(1), 80-109.

Reed, G. (2004) Map pingtheroute of leadership education: caution ahead. PARAMETERS. Vol. XXXIV. № 3. P. 46 – 60.

Rost, J. C. (1991) Leadership for the Twenty-first Century. Westport: Praeger Publishers. 220 p.

Senge, P. M. (1990) The fifth discipline: the art and practice of the learning organization. London: Random House. 424 p.

Spears, L. (1996) Reflections on Robert K. Greenleaf and servant-leadership. Leadership and organization development journal. Vol. 17. № 7. P. 33 – 35.

Steiner, C. J., & Gaskin, P. (1998) Educating leaders: From the abstract and rational to the concrete and personal. The Journal of Leadership Studies. № 5 (2). P. 83 – 102.

Stogdill, R. M. (1974) Handbook of leadership. N. Y., L.: Free Press, 1974. 613 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-21

Як цитувати

Haluziak, V., Akimova, O., & Gromov, I. (2019). СУЧАСНІ ЗАРУБІЖНІ ПІДХОДИ ДО РОЗУМІННЯ ЛІДЕРСТВА І ВИХОВАННЯ ЛІДЕРІВ. Лідер. Еліта. Суспільство, (1), 32–53. https://doi.org/10.20998/2616-3241.2019.1.03

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЛІДЕРСТВА ТА ЕЛІТИ В СУСПІЛЬСТВІ: ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУЛЮВАННЯ ТА МЕХАНІЗМИ ВИРІШЕННЯ