DOI: https://doi.org/10.20998/2616-3241.2018.1.09

ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ

Valentina Grineva, Oksana Zhernovnykova, Oksana Kovalenko

Анотація


Авторами проаналізовано досвід підготовки майбутніх учителів у різних європейських країнах: Великій Британії, Німеччині, Франції, Данії. Схарактеризовано стандарти підготовки; вимоги до особистості сучасного європейського вчителя; провідні принципи, методи та форми навчання майбутніх учителів; особливості організації та проведення педагогічної практики. Специфічною особливістю підготовки вчителів у Великій Британії є широке застосування технології пошукового навчання, що є способом демократизації та гуманізації педагогічної освіти. Особливістю бакалаврської програми підготовки вчителів у німецьких ВНЗ є те, що вони багатоваріантні, що надає можливість здобути професію, не пов’язану з викладанням у школі, та профільними – зорієнтованим на підготовку вчителя для школи певного типу. Головними тенденціями підготовки вчителів у Німеччині є такі: європеїзація, орієнтація на міжнародні ініціативи та проекти, мобільність студентів, зростання ролі дослідницької діяльності, широке використання сучасних мультимедійних технологій. Особливістю датської системи підготовки вчителів є наявність додаткового профорієнтаційного рівня, який здобувають у вищих народних школах. Специфіка підготовки майбутніх учителів  університетів Франції зумовлена широким вибором довгострокових і короткострокових програм навчання й отриманням відповідного диплому, до того ж вчителі, як і всі працівники освіти Франції, мають статус державних службовців. Університетам притаманні гнучкий графік занять, розмаїття модулів, навчання з повною або частковою зайнятістю, а також наявність вечірніх курсів, стаціонарної та дистанційної освіти. На основі проведеного аналізу узагальнено позитивний досвід професійної підготовки майбутніх учителів за кордоном, розроблено рекомендації щодо його впровадження в систему вищої педагогічної освіти в Україні.


Повний текст:

PDF

Посилання


Anoshkova, T. A. (2015). Implementation of global competency in higher education. Advanced Education, 3, 4-8. http://dx.doi.org/10.20535/2410-8286. 43743 in English.

Arnet-Clark, I., Smeets-Cowan, R. & Kühnis, J. (2015). Competences in Teacher Education at Schwyz University of Teacher Education (HHSZ), and the Swiss Education Policy. Pädagogische Hochschule Schwyz, 88-100. Retrievedfromhttp://www. phsz.chin English.

Barrick, M. R., Mount, M. K. Yes, personality matters: moving on to more im-portant matters. Hum. Perform. 2005.18.359-372. https://doi.org/10.1207/s15327043hup 1804_3 in English.

Barry, J., Dale, H. (2003). Educational Psychology: A Century of Contributions, Lawrence Erlbaum Associate. Mahwahin English.

Bhola, H.S. & Gómez, S.V. (2008). Signposts to literacy for sustainable development: complementary studies. Hamburg, Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning in German.

Bikvard, В. (1997). Teacher Profes-sional Development in Denmark. Phi Delta Kappan. 78(8), 611-614 in English.

Bucheton, D. (1996) Interactions: dialoguer, communiquer. Le Francais aujourd'hui: mars,113, 11-109in English.

Chamorro-Premuzic, T., Furnahm, A., Martin, L. Personality and approaches to learning predict preference for different teaching methods. Learn. Individ. Dif-fer. 2007. 17. 241-250. https://doi.org/ 10.1016/j.lindif.2006.12.001in English.

Cheng, E.W.A review of transfer of training studies in the past decade. Pers. Rev. 2001. 30. https://doi.org/102–118.10.1108/00483480110380163in Eng-lish.

Fremy, D., Fremy, M. (2005). Tout sur tout, tout de suite. Paris: Laffont, 219.

Howatt, A. P. (1994). A History of English Language Teaching. Oxford University Press in French.

Кelly, T. A. (1992). History of Adult Education in Great Britain. From the Middle ages to the twentieth century. Liverpool University Pressin English.

Lapostolle, G., & Chevaillier, T. (2008), Between Necessity and Constraints: The Reform of Teacher Training in France (1990-2007). Higher Education in Europe, 457-470 in English.

Laursen, P. F. (2006). Educating the Authentic Teacher. Lindgren, Ulla: A Nordic Perspective on Teacher Education in a time of Societal Change: contributions from a Nordic conference that focused on the pro-fessional teacher role. Umea University Publ, 65-76 in English.

Major, D. A., Turner, J. E., Fletcher, T. D. Linking proactive personality and the big five to motivation to learn and devel-opment activity. J. Appl. Psychol. 2006.91.https://doi.org/927-935.10.1037/00 21-9010.91.4.927 in English.

Mikulecky, L. (1982). Job literacy: the relationship between school preparation and workplace actuality. Reading Research Quarterly, 17 (3), 400–419. https://doi.org/10.2307/747527in English.

Мulder, М., Weigel, T. & Collins, K. (2007). The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member states: a critical analysis. Jornal of Vocational Education & Training, 1, 67-88.

https://doi.org/10.1080/13636820601145630in English.

Proterough, R., Atkinson, J. (1991). The making of English Teachers. Open University Pressin English.

Recommendation of the European parliament and of the council on key competences for lifelong learning (2005). Commission of the European communities, Brussels. Retrievedfromhttp://jows.pl/sites/default/files/KE_European%20Indicator%20of%20Language%20Competence_2005.pdfin English.

Schou, L. R. (2001). Democracy in Education. Studies in Philosophy and Ed-ucation. 20, 317-329 in English.

Shpytalevsjka, Gh. (2011). Kharakterystyka kljuchovykh ta predmetnykh kompetentnostej ta kompetencicj osobystosti [Description Of Key Competences And Subject Competence And Personality].Problemy pidghotovky suchasnogho vchytelja, 4 (2), 220-225 [in Ukrainian].

Stefens, W. B. (1987). Education, Literacy and Society, 1830-70. The geography of diversity in provincial England. Manchester University Pressin English.

Wagner, T. (2015). Most Likely to Succeed: Preparing Our Kids for the Innovation Era Hardcover. Scribnerin Eng-lish.

Zakaulova, Ju. (2008). Bolonskyi process: stvorennya yevropeyskogo osvitnyogo prostoru [The Bolonian process: creation of European educational space]. Visnyk Kharkivskogo natsionalnogo universytetu imeni V.N. Karazina, 55, 161-165 [inUkrainian].

Zhernovnykova O. A. (2014). Spetsyfika dydaktychnoi pidhotovky studentiv-matematykiv pedahohichnykh VNZ do roboty u koledzhakh ta profesiinykh litseiakh [Specificity of didactic preparation of students-mathematicians of pedagogical universities for work in colleges and professional lyceums]. Pedagogy and psy-chology. Kharkiv: TOV «Shchedrasadyba plius», 45, 97–105 [inUkrainian].

Zimpher, N., Howey, K. (1992). Policy and practice toward the improvement of teacher education. A report prepared for the North Central Regional Educational Laboratory (NCREL)in Eng-lish.