ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ

Автор(и)

  • Valentina Grineva Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-3027-4622
  • Oksana Zhernovnykova Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5617-6994
  • Oksana Kovalenko Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-3027-4622

DOI:

https://doi.org/10.20998/2616-3241.2018.1.09

Анотація

Авторами проаналізовано досвід підготовки майбутніх учителів у різних європейських країнах: Великій Британії, Німеччині, Франції, Данії. Схарактеризовано стандарти підготовки; вимоги до особистості сучасного європейського вчителя; провідні принципи, методи та форми навчання майбутніх учителів; особливості організації та проведення педагогічної практики. Специфічною особливістю підготовки вчителів у Великій Британії є широке застосування технології пошукового навчання, що є способом демократизації та гуманізації педагогічної освіти. Особливістю бакалаврської програми підготовки вчителів у німецьких ВНЗ є те, що вони багатоваріантні, що надає можливість здобути професію, не пов’язану з викладанням у школі, та профільними – зорієнтованим на підготовку вчителя для школи певного типу. Головними тенденціями підготовки вчителів у Німеччині є такі: європеїзація, орієнтація на міжнародні ініціативи та проекти, мобільність студентів, зростання ролі дослідницької діяльності, широке використання сучасних мультимедійних технологій. Особливістю датської системи підготовки вчителів є наявність додаткового профорієнтаційного рівня, який здобувають у вищих народних школах. Специфіка підготовки майбутніх учителів  університетів Франції зумовлена широким вибором довгострокових і короткострокових програм навчання й отриманням відповідного диплому, до того ж вчителі, як і всі працівники освіти Франції, мають статус державних службовців. Університетам притаманні гнучкий графік занять, розмаїття модулів, навчання з повною або частковою зайнятістю, а також наявність вечірніх курсів, стаціонарної та дистанційної освіти. На основі проведеного аналізу узагальнено позитивний досвід професійної підготовки майбутніх учителів за кордоном, розроблено рекомендації щодо його впровадження в систему вищої педагогічної освіти в Україні.

Біографії авторів

Valentina Grineva, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри початкової, дошкільної та професійної освіти, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харків, Україна

Oksana Zhernovnykova, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри математики, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харків, Україна

Oksana Kovalenko, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри практики англійського

усного та писемного мовлення, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, Харків, Україна

Посилання

Anoshkova, T. A. (2015). Implementation of global competency in higher education. Advanced Education, 3, 4-8. http://dx.doi.org/10.20535/2410-8286. 43743 in English.

Arnet-Clark, I., Smeets-Cowan, R. & Kühnis, J. (2015). Competences in Teacher Education at Schwyz University of Teacher Education (HHSZ), and the Swiss Education Policy. Pädagogische Hochschule Schwyz, 88-100. Retrievedfromhttp://www. phsz.chin English.

Barrick, M. R., Mount, M. K. Yes, personality matters: moving on to more im-portant matters. Hum. Perform. 2005.18.359-372. https://doi.org/10.1207/s15327043hup 1804_3 in English.

Barry, J., Dale, H. (2003). Educational Psychology: A Century of Contributions, Lawrence Erlbaum Associate. Mahwahin English.

Bhola, H.S. & Gómez, S.V. (2008). Signposts to literacy for sustainable development: complementary studies. Hamburg, Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning in German.

Bikvard, В. (1997). Teacher Profes-sional Development in Denmark. Phi Delta Kappan. 78(8), 611-614 in English.

Bucheton, D. (1996) Interactions: dialoguer, communiquer. Le Francais aujourd'hui: mars,113, 11-109in English.

Chamorro-Premuzic, T., Furnahm, A., Martin, L. Personality and approaches to learning predict preference for different teaching methods. Learn. Individ. Dif-fer. 2007. 17. 241-250. https://doi.org/ 10.1016/j.lindif.2006.12.001in English.

Cheng, E.W.A review of transfer of training studies in the past decade. Pers. Rev. 2001. 30. https://doi.org/102–118.10.1108/00483480110380163in Eng-lish.

Fremy, D., Fremy, M. (2005). Tout sur tout, tout de suite. Paris: Laffont, 219.

Howatt, A. P. (1994). A History of English Language Teaching. Oxford University Press in French.

Кelly, T. A. (1992). History of Adult Education in Great Britain. From the Middle ages to the twentieth century. Liverpool University Pressin English.

Lapostolle, G., & Chevaillier, T. (2008), Between Necessity and Constraints: The Reform of Teacher Training in France (1990-2007). Higher Education in Europe, 457-470 in English.

Laursen, P. F. (2006). Educating the Authentic Teacher. Lindgren, Ulla: A Nordic Perspective on Teacher Education in a time of Societal Change: contributions from a Nordic conference that focused on the pro-fessional teacher role. Umea University Publ, 65-76 in English.

Major, D. A., Turner, J. E., Fletcher, T. D. Linking proactive personality and the big five to motivation to learn and devel-opment activity. J. Appl. Psychol. 2006.91.https://doi.org/927-935.10.1037/00 21-9010.91.4.927 in English.

Mikulecky, L. (1982). Job literacy: the relationship between school preparation and workplace actuality. Reading Research Quarterly, 17 (3), 400–419. https://doi.org/10.2307/747527in English.

Мulder, М., Weigel, T. & Collins, K. (2007). The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member states: a critical analysis. Jornal of Vocational Education & Training, 1, 67-88.

https://doi.org/10.1080/13636820601145630in English.

Proterough, R., Atkinson, J. (1991). The making of English Teachers. Open University Pressin English.

Recommendation of the European parliament and of the council on key competences for lifelong learning (2005). Commission of the European communities, Brussels. Retrievedfromhttp://jows.pl/sites/default/files/KE_European%20Indicator%20of%20Language%20Competence_2005.pdfin English.

Schou, L. R. (2001). Democracy in Education. Studies in Philosophy and Ed-ucation. 20, 317-329 in English.

Shpytalevsjka, Gh. (2011). Kharakterystyka kljuchovykh ta predmetnykh kompetentnostej ta kompetencicj osobystosti [Description Of Key Competences And Subject Competence And Personality].Problemy pidghotovky suchasnogho vchytelja, 4 (2), 220-225 [in Ukrainian].

Stefens, W. B. (1987). Education, Literacy and Society, 1830-70. The geography of diversity in provincial England. Manchester University Pressin English.

Wagner, T. (2015). Most Likely to Succeed: Preparing Our Kids for the Innovation Era Hardcover. Scribnerin Eng-lish.

Zakaulova, Ju. (2008). Bolonskyi process: stvorennya yevropeyskogo osvitnyogo prostoru [The Bolonian process: creation of European educational space]. Visnyk Kharkivskogo natsionalnogo universytetu imeni V.N. Karazina, 55, 161-165 [inUkrainian].

Zhernovnykova O. A. (2014). Spetsyfika dydaktychnoi pidhotovky studentiv-matematykiv pedahohichnykh VNZ do roboty u koledzhakh ta profesiinykh litseiakh [Specificity of didactic preparation of students-mathematicians of pedagogical universities for work in colleges and professional lyceums]. Pedagogy and psy-chology. Kharkiv: TOV «Shchedrasadyba plius», 45, 97–105 [inUkrainian].

Zimpher, N., Howey, K. (1992). Policy and practice toward the improvement of teacher education. A report prepared for the North Central Regional Educational Laboratory (NCREL)in Eng-lish.

##submission.downloads##

Як цитувати

Grineva, V., Zhernovnykova, O., & Kovalenko, O. (2018). ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ. Лідер. Еліта. Суспільство, (1). https://doi.org/10.20998/2616-3241.2018.1.09

Номер

Розділ

ЛІДЕРСТВО ТА СУСПІЛЬНИЙ РОЗВИТОК: ДІАЛЕКТИКА ЄДНОСТІ І ПРОТИРІЧ ФЕНОМЕНІВ В ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ СОЦІАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ